מכונת פוליש / מקרצפת- הברקה קריסטלית, ליטוש, ניקיון ומה שביניהם

 

משקים רבים בישראל כיום כבר מכירים בחשיבות של פוליש רצפה וביכולתה לחדש את מראה המרצפות ובכך להעניק להן מראה חדש נקי ויוקרתי מה שמקנה תחושה רעננה ונעימה ללקוח
ומאפשרת לו לחסוך את ההוצאה מכונות קרצוף ופולישוכאב הראש הכרוך בהחלפת המרצפות.
עבור הלקוח נושא מכונת הפוליש / מקרצפת מעט מבלבל כיוון שישנן שיטות פוליש רבות ומגוונות ביניהן פוליש ווקס הברקה קריסטלית, פוליש אקרילי / משי ועוד.
הדבר מקשה על ההבנה וההבחנה ביניהן ובכך גם על הבחירה הנכונה לצורכי הלקוח.

מהי בעצם מכונת פוליש / מקרצפת?

מכונת פוליש / מקרצפת זוהי מכונה בעלת מנוע (בהספק חשמלי משתנה) מסתובב ומשקולת אשר מפעילה לחץ על משטח העבודה. פעולת הסיבוב יחד עם הלחץ המופעל על הרצפה מאפשר למכונת הפוליש לבצע פעולות ניקיון / הברקה/ ליטוש ועיבוד של האבן.

ישנם סוגים רבים ומגוונים של מכונות פוליש / מקרצפת המתאימות לעבודות שונות. מסוגלות מכונת הפוליש / מקרצפת היא בהתאם לפרמטרים הטכניים של המכונה כדוגמת:

  • קוטר המכונה- הנמדד לרוב באינצ'ים (13" / 17" / 20" וכו).– ככל שהקוטר רחב יותר כך שטח הכיסוי גדל וזמן העבודה מתקצר.
  • לחץ רצפה- נמדד בק"ג (30 / 50 / 60 וכו).– ככל שהלחץ גבוה יותר הסרת הכתמים קלה יותר, כך גם הליטוש נעשה בקלות רבה יותר.
  • סל"ד- סיבובים בדקה (150 / 350 / 2800 וכו).– ככל שיש יותר סיבובים לדקה הדבר בא לידי ביטוי בליטוש וגריסה ובמיוחד בפעולת הברקה והתוצאה המתקבלת טובה ומהירה יותר.

ישנן מכונות אשר מותאמות יותר לעבודה של הברקה ולרוב יאופיינו בסל"ד וקוטר מכונה גדול יותר. לעומת זאת, מכונה הנועדה לליטוש, שם המשקל ישחק תפקיד גדול יותר. וישנן מכונות המתאימות לכל סוגי העבודה.

על איזה משטחים ניתן לעבוד עם מכונת פוליש / מקרצפת?

חשוב לעשות הבחנה ראשונית של סוג המשטח עליו עובדים.
עפ"י אופי המשטח ותכונותיו נבין מה סוג הפעולה שניתן לבצע עליו, איזה חומרים מתאימים וכיצד לגשת למשימה. סוגי המשטחים נחלקים ל-3 כאשר הראשון הוא אבן טבעית השני הינו אבן אטומה ומשטחי עץ.

מהי אבן טבעית?

זוהי אבן שנחצבת מן הטבע ולא עברה שום שיני כימי בהרכבה למעט עיבוד הצורה וגימורה.
אחת התכונות הנפוצות של אבן טבעית היא העובדה שהיא סופחת אליה נוזלים ולכלוך.
דוגמאות לאבן טבעית: טרצות (בלטות של פעם מנוקדות), שיש, חלילה, חברון, ירושלמית, כורכר, בטון מוחלק, בטון, אבן משתלבת ועוד.

מהי אבן אטומה?

אבן אטומה זוהי אבן טבעית שעברה תהליכי עיבוד שונים ובטכנולוגיות שונות כאשר התהליך הנפוץ הינו שריפה בתנור של כ4000 מעלות.
התכונה בולטת ביותר של של אבן אטומה היא שכלום לא חודר אותה ולכן ניתן לעבוד איתה עם חומרים חומציים.
דוגמאות לאבן אטומה: קרמיקה על סוגיה השונים וגרניט פורצלן.

משטחי עץ?

לרוב מדובר בדקים למיניהם העשויים סוגים שונים של עץ ביניהן הנפוצים ביותר הינם עץ אורן, אלון ואיפאה.
התכונה הנפוצה של עץ זה יכולת הספיחה שלו.
נקודה נוספת היא העובדה שעם השנים בחשיפה לנזקי מזג האוויר העץ מתעוות ומקבל בטן קעורה.

איזה סוגים של פוליש קיימים?

פוליש- מקור השם הוא מהשפה האנגלית ובתרגום פשוט "הברקה". בתחום העבודה עם מכונת פוליש / מקרצפת המושג הזה הינו שם גנרי לפעולת ניקיון והברקה אך לא תמיד מדובר בשימוש בחומרי הברקה וליטוש והדבר תלוי בסוג האבן.
במקרים שמדובר באבנים אטומות כגון קרמיקה וגרניט פורצלן הפעולה היחידה שניתן לבצע היא רק ניקיון כללי.
הניקיון יסיר את שאריות הבניה ויחזיר את האריח למצבו המקורי כפי שיצא מן המפעל מבריק/ מט. לעומת זאת, באבנים טבעיות כבר מדובר על שימוש בחומרי הברקה שונים עליהם נסביר מיד ופעולות שונות של עיבוד האבן.
פעולת העיבוד מייצרת תוצאות שונות ומגוונות:

חידוש המרצפות / הברקה ומתן מראה יוקרתי / מתן מראה רטוב/ מודגש / ניקיון / איטום.

ניקיון כללי / לפני איכלוס/ אחרי שיפוץ- ישנה אפשרות לבצע ניקיון כללי עם המכונה על סוגי משטחים שונים. ניקיון באמצעות מכונת פוליש / מקרצפת מאפשרת לנו לבצע ניקיון עמוק.
הורדה של לכלוך אשר הצטבר לאורך השנים ו/או שאריות לכלוך לאחר בנייה כגון רובה, בטון ועוד.
מכונת הפוליש / מקרצפת מפעילה לחץ רב על משטח הניקוי בשילוב עם חומרים שונים ניתן להגיע לתוצאה טובה יותר מכל עבודה ידנית ובפרק זמן קצר.

טרם תחילת העבודה יש לבדוק את הדברים הבאים:

סוג המשטח- אבן טבעית / אטומה

אופי הלכלוך- שמנים / שאריות בניה / לכלוך מצטבר

התוצאה הרצויה- ניקיון/ הברקה /איטום.

כאשר מדובר על אבן אטומה המשמעות היא שניתן לעבוד עם חומרים חומציים כיוון שהאבן לא סופחת אליה דבר. ולהיפך עם אבן טבעית / משטח עץ. במקרים ומדבור בלכלוך שומני יהיה נכון לעבוד עם מסירי שומנים למינהם.
במקרים של שאריות בניה יש לעבוד עם מסירי אבנית. על גבי משטחים חלקים מומלץ לעבוד עם סקוטש קשיח לקרצוף.
במקרים של מרצפות מחורצות / אנטי סליפ עדיף לעבוד עם מברשות כאשר השערות יוכלו להיכנס לחריצים ולנקבוביות.
ניתן להשתמש במברשת קרבון- פחם קשיח וייעודה היא לעבודה במשטחי חוץ כדוגמת בטון מוחלק חשוף, אבנים משתלבות ועוד.

הברקה קריסטלית (פוליש קריסטל)- לפני מספר עשורים המודעות לפוליש קריסטל הייתה נמוכה מאוד. אז נהגו לבצע את העבודה עם תמיסת שעווה חמה ומדובר היה בהליך מסורבל אשר תוצאותיו מחזיקות לפרקי זמן קצרים יחסית.
עם השנים והקדמה יוצר פטנט חדש המאפשר את עיבוד האבן תוך שימוש בחומרי איטום והברקה. העיבוד נעשה בשילוב עם חיכוך שיוצר חום ומאפשר את חדירת החומרים על מנת לחדש את מראה האבן.
התוצאה שהתקבלה הייתה מעולה, כאשר היתרון המשמעותי והבולט ביותר היה פרק הזמן הארוך שהוא מחזיק והמראה היוקרתי שהוא מעניק לרצפה.
פוליש הקריסטל סיפק מענה זול ומהיר לעומת החלפת הריצוף והחל לתפוס תאוצה רבה עם השנים.

פוליש ווקס- מדובר בפעולה זולה יותר מפוליש קריסטל ומהירה יותר ליישום. בפועל מנקים את המרצפות ולאחר מכן מורחים חומר על בסיס שעווה על הרצפה כאשר התוצאה המתקבלת היא איטום הרצפה. הווקס מעניק שכבת הגנה במקרים של הזזת רהיטים והדגשת המרצפות ולרוב מחזיק עד שנה. במקרים בהן אנו רוצים לשפר את מראה המרצפות אך לא להיכנס להוצאות רבות פוליש ווקס מספק את המענה הנכון.

ליטוש יהלום- מדובר בפעולה בה אנו משייפים את המרצפות ומסירים ממנה שכבה במטרה להסיר כתמים, שריטות ופגמים נוספים. הפעולה מתבצעת ע"י מכונות ליטוש בעלות ראשי יהלום אשר מאפשרים גריסה של המרצפות ואת החלקתן תהליך המחויב באיש מקצוע. פעולת הליטוש היא פעולה מקדימה לחידוש המרצפות ולרוב נעשית במקרים בהם המרצפות ניזוקו עם השנים. זוהי הכנה לפעולה של הברקה קריסטלית כאשר מטרתה להחליק את המרצפות ולהעלים הפרשי גובה. פעולה זו מייצר תשתית טובה ליישום ההברקה הקריסטלית אשר תאטום את המרצפות ותעניק להם מראה חדש ויוקרתי.

ליטוש דק עץ- עם השנים דק העץ ניזוק ממזג האוויר ומתלכלך ממדרך רגליים, אבק חול פיח ועוד. מכונת הפוליש / מקרצפת לוקחת חלק מרכזי בתהליך חידוש הדק. בשלב ראשון עלינו לבצע ניקוי של העץ ע"י שימוש בחומרי ניקוי שונים התואמים לתהליך לפי סוג העץ. לאחר מכן מכנות הפוליש נכנסת לתמונה ומאפשרת לבצע את פעולת הליטוש ע"י ניירות לטש. פעולה זו חשובה בהכנת העץ והחלקתו טרם מריחת השמן הסופי אשר יעניק לו את המראה המחודש והברק.

מכונת הפוליש /מקרצפת הינה מכונה פשוטה לתפעול ומספקת מגוון תועלות ופעולות כאשר לא מעט מהן ניתנות ליישום באופן עצמאי.
אלרז מכונות ניקוי מתקדמות ניתן למצוא מכונת פוליש / מקרצפת , את כלל האביזרים והחומרים שתזדקקו להם לכל מטרה ופעולה שתחפצו וידע מקצועי של למעלה מ-20 שנה,
אך יותר מהכל תזכו לקבל יחס חם, שרות מהלב ואת כל הידע לו אתם זקוקים.

 

צריכים פתרון מקצועי לניקיון?

השאירו פרטים ונשמח לייעץ לפתרון הטוב ביותר עבורכם.

דילוג לתוכן